Salvador

Efter lite sökande så hittade vi till inrikeshallen och incidenten med plånboken gjorde att hade vi cirka två timmar innan planet till Salvador skulle lyfta. Det var tur att vi inte hade mindre tid för innan vi förstått systemet med att köande och otaliga försök att hitta någon som kunde förklara på engelska hade cirka en timme gått. Innan köandet var klart var det bara 30 minuter innan planet skulle lyfta och vi jäktade för att hitta gaten.

Väl på planet hade vi som vanligt blivit placerade mitt i en fyra bland ett gäng ungdomar. Planet var en stor Airbus men ändå blir det trångt med så bredaxlade personer. Ungdomarna var brasilianare som partajade under resan. Det gjorde oss inget för dom var trevliga med glimten i ögat men vårt brist på portugisiska och deras lika stora brist på engelska gav inget stort meningsutbyte mellan oss. Planet skulle vidare till en annan stad efter lämnat av folk i Salvador och ungdomarna vinkade adjö till oss när vi klev av. Från flygplatsen och tog taxi till vårt hotell. Vi skulle bara stanna i fyra dagar så mycket djupa studier av Salvador skulle det inte bli.

Salvador är en stad med småstadskänsla där bebyggelsen är av äldre sort. Staden hade varit huvudstad i Brasilien tidigare men det kunde man inte tro. Det var en charmig kuststad som hade mycket ursprungsbebyggelse kvar. Det fanns stränder mitt i staden och vi besökte dom några timmar varje dag. Stränderna höll inte någon större kvalitet men det gjorde däremot solen och min envishet att inte använda solskydd straffade sig. Jag brände mig ganska rejält på ryggen redan första dagen och fick sola med t-shirt resten av dagarna i Salvador. Sven-Erik köpte citroner och klämde ut över ryggen (det är ett strålande sätt att rädda solbränd hud, jag lovar) så ingen hud fjällades.

Bränt barn skyr elden heter det ju och även jag vilket gjorde att inte mycket tid tillbringades på stranden. Istället gick vi runt i staden och varje dag så verkade staden bli mer smyckad. Vi kunde inte förstå varför det hängdes upp banderoller och annan utsmyckning. Sista kvällen vi var kvar så bestämde vi oss för att rumla lite och barer avverkades i rask takt. Vi träffade ett brasilianskt par som kunde engelska och satte oss ner tillsammans med dem. Vi pratade om staden och hur vacker vi tyckte den var. Någonstans under den konversationen yppade vi förvåningen över att den pyntades så mycket.

Förklaringen var enkel. Salvador skulle ha sin karneval om två dagar och det var förberedelserna inför denna som vi såg. Själv hade jag ingen aning om att det var karnevaler på fler ställen än Rio men enligt paret så var karnevalen i Salvador av en mer genuin sort. Karnevaler skedde över hela landet och vid olika tidpunkter. Paret förklarade att vid denna tidpunkt var det karnevaler på flera ställen och de räknade upp några. En av ställena dom räknade upp var nästa stad på vår tidigare inrikesresa och förmodligen hade ungdomarna en liten uppvärmning inför den. Nästa dag när vi reste vidare till Manaus så var vi lite ledsna att inte känt till om karnevalen i Salvador för då skulle vi sett till att deltagit i denna. Men kanske nästa gång.